Skip to main content
Prečítaj si, ako bojujú so stresom naši kolegovia
  • msg life Slovakia

Ako bojovať proti stresu v práci? Prečítaj si, ako so stresom bojujú naši kolegovia

Pracovné vyťaženie spôsobuje stres, ktorý sa môže odraziť na našej nálade, či dokonca zdraví. Pritom niet pochýb, že rovnováha medzi pracovným a osobným životom predstavuje dôležitý základ pre pocit naplnenia a spokojnosti. Našich kolegov v msg life Slovakia sme sa spýtali, ktoré situácie v práci sú pre nich najväčšou výzvou, ako sa so stresom vyrovnávajú a čo im pomáha predchádzať mu.

Ako vnímaš obdobie pandémie a home office? Bolo pre teba priveľmi stresujúce, alebo si ho trávil/a pomerne pokojne?

Jaro: „Obdobie home office som strávil prevažne v práci, takže ak si odmyslím samotu na pracovisku a sťaženú komunikáciu s kolegami, tak sa v podstate nič nezmenilo. Samozrejme, rôzne obmedzenia (zrušené kultúrne, športové podujatia) na mňa vplývali negatívne."

Lucka: „Zo začiatku, keď sme ešte nevedeli, čo nás presne čaká, bolo všetko nové a neznáme. Mala som doma aj obe deti, ktoré mali školu prostredníctvom online vyučovania. Chvíľu nám trvalo, kým sme nabehli na režim, ktorý bol aj funkčný, aj každému vyhovoval. Po nejakom čase sme sa všetci zosúladili a po každodenných povinnostiach sme si užívali čas, ktorý sme strávili spoločne doma. A hoci toto obdobie hodnotím ako vcelku náročné, s odstupom času naňho spomínam aj v dobrom - viac sme sa zblížili a boli sme ako rodina intenzívne spolu. Ale, samozrejme, po skončení všetkých prísnych opatrení som sa tešila späť do práce, na kolektív kolegov. Deti sa taktiež tešili na kamarátov zo školy."

Mišo: „Trochu jemného stresu som v tom období naozaj zažil, s pandémiou to ale nemalo nič spoločné. Začínal som práve vtedy na novej pozícii a mal som hlavu plnú nových úloh. Vďaka home office-u mi odpadli takmer 3 hodiny cestovania denne, ktoré som investoval najmä do spánku a času s rodinou, takže myslím, že pandémia mi so zvládnutím stresu skôr pomohla. Momentálne striedam home office s prácou z kancelárie, čo je pre mňa úplne optimálne. Aj sa vyspím, aj mám možnosť stretnúť svojich milých kolegov."

Veronika: „Obdobie pandémie vnímam negatívne, veľmi ma obmedzovali nariadenia, ale človek sa časom snaží prispôsobiť. Zároveň to platilo aj pri home office, ak nevieš, prečo sa nedá pripojiť alebo niečo nefunguje, hneď prichádza stres. V tomto momente ale celkovú situáciu vnímam už pomerne pokojnejšie a snažím sa pozitívne myslieť, čo veľmi pomáha :)"

Dominika: "Na začiatku pandémie som sa vrátila do rodného mesta - Trečína. Vzhľadom na to, že už 5 rokov žijem v Bratislave, príležitosti stráviť viac času s rodičmi a blízkymi som sa veľmi potešila. Toto obdobie bolo pre mňa veľmi pokojné. Jediným negatívom boli dlhé hodiny strávené za počítačom, keďže k home office pribudla aj online výučba.”

Lukáš: "Obdobie pandémie pre mňa nebolo veľmi stresujúce. Samozrejme, po istom čase som pociťoval nedostatok sociálneho kontaktu a kultúrneho vyžitia. Mnoho mojich obľúbených činností som musel prerušiť. Voľný čas som strávil čítaním kníh, budovaním vzťahov v rodine a iných dôležitých vecí, na ktoré niekedy za ,bežného chodu‘ života nezostane dostatok času."

Ako často sa stretávaš so stresom počas pracovného dňa?

Jaro: „So stresom sa stretávam (najmä v práci) takpovediac denne, ale, samozrejme, sú aj pokojnejšie dni.”

Lucka: „Ako kedy - moja práca je skôr nárazová. Niekedy sú dni voľnejšie, kedy si stihnem dobehnúť okrem bežných povinností aj staré resty, niekedy je to presne naopak a od rána až do skončenia pracovnej doby som v ,jednom kole‘ :)”

Mišo: „Skutočný stres zažívam naozaj len veľmi výnimočne.”

Veronika: „Sú dni, kedy stres nepociťujem, ale aj dni, kedy som v strese neustále. V prípade, že si rozumne rozdelím a naplánujem úlohy, tak stres pominie a deň je krajší :) Zároveň moja práca vyžaduje komunikáciu s vonkajšou stranou, z toho dôvodu stres z chýbajúcich socialiálnych kontaktov nepociťujem.”

Dominika: "Snažím sa stresovať čo najmenej. Zbytočným stresovaním sa nič rýchlejšie nevyrieši, práve naopak. Aspoň také mám skúsenosti :)"

Lukáš: "Je to veľmi rôznorodé. Keďže pracujem na viacerých projektoch súčasne, za najstresovejšie považujem obdobie, kedy sa mi nazbierajú úlohy s vysokou prioritou na viacerých projektoch. Vtedy sa často ocitnem v časovej tiesni. Jedná sa zväčša len o pár dní, ktoré su však mimoriadne náročné. Vo všeobecnosti však môžem povedať, že odhliadnuc od spomínaného stresu spojeného s nedostatkom času, sa necítim byť ,v zajatí stresu‘."

Jaro si ide najradšej zabehať a obľubuje aj rôzne športové podujatia.

Jaro si ide najradšej zabehať a obľubuje aj rôzne športové podujatia.

Aké situácie sú pre teba najviac stresujúce?

Jaro: „Prepínanie sa medzi rôznymi problémami, s ktorými sa na mňa obracajú niektorí nemeckí kolegovia. Väčšinou ide o riešenie urgentných problémov v produkcii a vždy chvíľu trvá, kým sa človek preorientuje z aktuálneho problému na iný. Všetci očakávajú, že sa problémy vyriešia hneď, čo však nie je vždy možné :)”

Lucka: „Keďže som v msg life pár rokov, dovolím si povedať, že veľa vecí mám už naučených a zvládnutých. Keď sa však nakopí veľa povinností, ktoré sú náročné na rozmýšľanie a na čas, vtedy sa mi stáva, že domov odchádzam s plnou hlavou myšlienok.”

Mišo: „Najhoršie sú pre mňa situácie, keď sa blíži termín odovzdania práce a odrazu sa vyskytne nejaký nepredvídaný problém, ktorý na prvý pohľad nebude jednoduché vyriešiť.”

Veronika: „Najviac stresujúce sú pre mňa situácie, kedy mám naplánované stretnutie a meškám, alebo mám problém s pripojením. Snažím sa byť svedomitá a toto mi prináša najväčší stres.”

Dominika: "Menej komfortne sa cítim pri časovo náročnejších úlohách. Nerada robím veci neuvážene a na poslednú chvíľu."

Lukáš: "Najhoršie zvládam nedostatok času v dôsledku nahromadenia viacerých dôležitých úloh na rôznych projektoch."

Lucka denne cvičí, čo jej pomáha udržať sa vo fyzickej aj psychickej pohode.

Lucka denne cvičí, čo jej pomáha udržať sa vo fyzickej aj psychickej pohode.

Ako sa ti darí zvládať stresové situácie? Využívaš napríklad aj firemné benefity (fitko, masáže, stolný futbal, oddychovú zónu,...) na boj so stresom?

Jaro: „Na vyčistenie hlavy mi pomáha najmä beh. Veľmi rád si však idem zacvičiť do nášho firemného fitka.”

Lucka: „Cca pred rokom som začala každé ráno intenzívne cvičiť a veľmi si to chválim - pomáha mi to vyčistiť si hlavu ešte pred príchodom do práce.”

Mišo: „Dosť mi pomáhajú skúsenosti, ktoré mi vravia, že všetko sa vždy nejak vyriešilo. Snažím sa urobiť všetko potrebné, aby som stresovú situáciu čím skôr odstránil. Niekedy stačí zostať o niečo dlhšie v práci, inokedy požiadať o pomoc kolegov, no niekedy nepomôže nič :) Ak je jasné, že výsledok sa nedá zachrániť, uľaví sa mi, keď sa o tom s niekým porozprávam. Tiež je fajn, keď prídem na to, čo nabudúce môžem urobiť inak, aby sa taká situácia už neopakovala.”

Veronika: „So stresovými situáciami sa snažím vysporiadať pozitívnym myslením. Pre boj so stresom samozrejme využívam firemné benefity, konkrétne masáže. Človeku dodajú neskutočnú energiu a hlavne chrbát sa mi poďakuje v budúcnosti :)”

Dominika: "Snažím sa pravidelne športovať v našom firemnom fitku, chodím aj na masáže. Pomáha mi aj kontakt s blízkymi priateľmi, ktorým sa svojím problémom radšej zdôverím, akoby som ho mala držať v sebe :)"

Lukáš: "Stres zvládam tak, že na istý, nevyhnutný čas sa pokúsim presmerovať myšlienky a prácu vytesniť z hlavy. Najčastejsie zvyknem využiť oddychovú zónu, prípadne fitko. V rámci home office zvyknem vybehnúť pred dom do záhrady, prípadne sadnem za klavír a niečo si zahrám."

Mišo najlepšie vyvetrá hlavu pri behu v lese.

Mišo najlepšie vyvetrá hlavu pri behu v lese.

Máš nejaký zaručený tip, ako stresu predchádzať?

Jaro: „Zaručený tip veru nemám, ak niekto má, sem s ním :) Najčastejšie však stres zaháňam športom.”

Lucka: „Vyvažovať pracovný a súkromný život. S deťmi chodíme veľmi často do prírody, na rôzne chaty a výlety, a tiež sa stretávame s kamarátmi, ktorí majú rovnako staré deti ako my - to nás vždy nabije pozitívnou energiou.”

Mišo: „To je asi veľmi individuálne. Myslím, že je dôležité uvedomiť si, že aj neúspech je súčasťou života. Niektorí ľudia ho berú ako príležitosť posunúť sa ďalej a robiť veci lepšie. Tiež je dôležité udržiavať si psychickú pohodu. Ja osobne si hlavu najlepšie vyvetrám pri behu v lese.”

Veronika: „Určite, mne veľmi pomáha návšteva fitness centra, snowboarding a hlavne plávanie. Pri týchto aktivitách dokážem dokonale vypnúť a nerozmýšľať nad ničím. Existuje motto: ,od športu k invalidite‘. No ja s ním nesúhlasím. Pre mňa je šport dôležitý, preto moje motto znie: ,od športu k radosti‘ :)”

Dominika: "Nebrať veci príliš vážne :)"

Lukáš: "Jednoducho – treba si uvedomiť, že kým nejde o život, netreba to preháňať a nerobiť si zbytočný stress, keď sa mi náhodou niečo nepodarí na 100%. Samozrejme, je dôležité snažiť sa splniť si úlohy čo najlepšie, ale naozaj sa neoplatí pokaziť si stresom celý pracovný týždeň, či víkend."

Veronika najradšej bojuje so stresom vo fitku či na zasnežených horách.

Veronika najradšej bojuje so stresom vo fitku či na zasnežených horách.

Dúfame, že tipy našich kolegov, ako bojovať proti pracovnému stresu, pomôžu aj tebe. Chceš vedieť viac o nás a našej práci? Prečítaj si tiež, ako prebiehajú online pohovory v msg life Slovakia. Neustále hľadáme nových kolegov!